Lintuverkossa on taas elvytetty kiistaa viime talvena ilmestyneestä
Kaakkurin tarina -kirjasta. Kaakkurilammen
kylmentänyttä myrskyä ei voi tässä yhteydessä kuvata kovin yksityiskohtaisesti,
mutta kipinä roihulle oli Pertti Koskimiehen Linnut-lehdessä 2/2012 julkaisema
kirjan murska-arvostelu, jonka jälkeen asiasta on keskusteltu eri puolilla
nettiä. Keskustelu on laajentunut kaakkureista tietokirjan ja luontokuvan ja -kuvaamisen
olemukseen. (Tämän sopan seulominen vaatisi tyystin oman blogimerkintänsä,
joten suosittelen halukkaita selailemaan Lintuverkkoa sekä luontokuvaajien
Koju-sähköpostilistaa ja lukemaan alkuperäisen arvostelun. PiLY:n vastaus kirjasta
kirjelmöineelle kaakkurirengastajalle on myös tutustumisen arvoinen.)
En ole lintututkija vaan lintuharrastaja. En tiedä kaakkurin biologiasta juuri mitään. Niinpä minulla ei ole kompetenssia eikä halua ottaa kantaa kaakkurin elintapoihin saati Koskimiehen tutkijankykyihin – enkä edes usko, että niiden analysointi toisi minkäänlaista lisäarvoa omaan blogiyritelmääni. Tiedemies Koskimies ei kiinnosta minua lainkaan, mutta harrastaja, kirjailija ja luonnonrakastaja Koskimies kylläkin; pidettäköön nämä persoonat siis erillään. Korostan vielä erikseen, että en tunne Koskimiestä henkilökohtaisesti, joten tällä kynäelmällä ei ole sen paremmin tekemistä lihaa ja verta olevan, hengittävän ja hikoilevan ihmiskoskimiehen kanssa. Nyt puhutaan tekijästä, ei henkilöstä.
En ole lintututkija vaan lintuharrastaja. En tiedä kaakkurin biologiasta juuri mitään. Niinpä minulla ei ole kompetenssia eikä halua ottaa kantaa kaakkurin elintapoihin saati Koskimiehen tutkijankykyihin – enkä edes usko, että niiden analysointi toisi minkäänlaista lisäarvoa omaan blogiyritelmääni. Tiedemies Koskimies ei kiinnosta minua lainkaan, mutta harrastaja, kirjailija ja luonnonrakastaja Koskimies kylläkin; pidettäköön nämä persoonat siis erillään. Korostan vielä erikseen, että en tunne Koskimiestä henkilökohtaisesti, joten tällä kynäelmällä ei ole sen paremmin tekemistä lihaa ja verta olevan, hengittävän ja hikoilevan ihmiskoskimiehen kanssa. Nyt puhutaan tekijästä, ei henkilöstä.
Koskimies toimi 1990-luvulla Linnut-lehden päätoimittajana
muutaman vuoden ajan. Myönnän auliisti, että en pitänyt hänen päätoimittamistaan
lehdistä niiden ilmestymisajankohtana. Aika ei ole ollut tässä suhteessa lainkaan
armollinen, sillä pidän niistä tänä päivänä entistä vähemmän: en tunnista niistä
alkuunkaan suomalaista lintuharrastuskenttää, en silloista enkä nykyistä. Parhaimmillaankin
Koskimiehen Linnut-lehti yritti valjastaa suomalaisen harrastuskentän suojelutyön
veturiksi ja tutkimuksen hiilivaunuksi; pahimmillaan lehdistä välittyi moralisoiva,
ylemmyydentuntoinen ja osan lintuharrastajista täysin unohtava asenne.
Toisaalta arvostan suuresti Koskimiehen kirjallista työtä
sekä määrässä että laadussa mitaten. Yritys saada suomalainen tuhatpäinen
lintuharrastajajoukko havaintoineen luonnonsuojelurintaman teräsnyrkiksi on äärimmäisen
kunnioitettava, vaikka menetelmistä olisikin eri mieltä. Valtava julkaistujen
korkeatasoisten kirja-arvostelujen määrä kielii sekä laajasta lukeneisuudesta että
täsmällisestä, aikaansaavasta kirjoittajasta.
Koskimiehen puolustukseksi on myös sanottava, että hän kirjoittaa erittäin hyvin – sanoisin jopa kuin enkeli, ellei hän olisi muistanut julistautua ateistiksi. Koskimiehen kielikuvavalinnat ovat pääsääntöisesti onnistuneita, tarpeetonta sääliä ei osoiteta ja tyylikkäitä viittauksia osataan ripotella oikeisiin paikkoihin. Vastaavantasoisia luontoesseistejä on Pohjoismaissa hyvin harvassa.
Koskimiehen puolustukseksi on myös sanottava, että hän kirjoittaa erittäin hyvin – sanoisin jopa kuin enkeli, ellei hän olisi muistanut julistautua ateistiksi. Koskimiehen kielikuvavalinnat ovat pääsääntöisesti onnistuneita, tarpeetonta sääliä ei osoiteta ja tyylikkäitä viittauksia osataan ripotella oikeisiin paikkoihin. Vastaavantasoisia luontoesseistejä on Pohjoismaissa hyvin harvassa.
Kritiikin yllä ei silti ole kukaan, ei Koskimies enkä minä. Esimerkiksi Koskimies viljelee niin tiheästi esseen
ydintä, ranskalaisen Michel de Montaignen tekstilajiin liittämää ehdotonta
minäkeskeisyyttä, että se lähentelee jo narsismia. Muuan ystäväni on ivannut,
miten Koskimies joka kirjoituksessaan ensin kertoo hiihtäneensä kolmekymmentä
kilometriä ja sitten kavunneensa sadalle sääksenpesälle. Sen jälkeen kirjoittaja
rupeaa soittamaan totuuden torvea sekä tarjoilemaan voimakkaana kantavaa omaa
ääntään.
Edellinen on tietysti liioittelua, mutta on mukana hiven
totuuttakin – montaignelaisen minäkeskeisyyden ydin ei ole yhden subjektiivisen
näkökulman valinta ja siinä pysyminen, vaan oman näkökulman tiedostaminen, jatkuva
kyseenalaistaminen ja kritisointi. Montaignen minäkeskeisyys kysyy jatkuvasti mitä minä tiedän – ei koskaan julista tietävänsä
jotakin ehdottomasti. Koskimiehen minäkeskeisyys sen sijaan luo sohvalla
lojuvalle lukijalle mielikuvan, että oikea luontoharrastaja sovittelisi
tälläkin hetkellä tolppakenkiä jalkaan tai vähintäänkin istuisi polkupyörän
satulassa matkalla yölaulajaretkelle. Reaalimaailmassa pitää kuitenkin muistaa,
että moni lintuharrastaja on työvuorolistojen, asuntolainan ja kellokortin vanki,
joka käyttää vähät vapaahetkensä mieluummin Viikin pelloilla tai Porkkalan
kärjessä rentoutuen kuin laskemalla linjaa läpi lintuköyhän, hetteikköisen
suon.
Entäpä sitten esseessä usein sormien läpi katsotut mutta silti
argumentointivirheenä pidetyt ad hominemit, joita Koskimies tämän tästä
epäilemättä tietoisesti iskee tiskiin? Onko aivan varma, että nimeltä
mainitulla toimittaja-harrastajalla tai ”uuskuvaajalla” ei voi olla tarjottavana
mitään uutta näkökulmaa kaakkuria vuosikaudet tutkineelle konkarirengastajalle
vain sillä perusteella, että hän ei ole tutkija eikä hänen kirjansa täytä
tietokirjan vaatimuksia? Koskimiehen mielestä jyrkästi ei; hänen tapanaan on lisäksi
esittää tällaiset mielipiteet tiukkoina totuuksina. Se voi toki sopia kritiikin kaltaiseen
vaikuttamaan pyrkivään tekstilajiin, mutta ajatus on periaatteen tasolla kovin
vieras minun käsitykselleni vapaasta tieteestä. Ovatko vain tutkimukseen
keskittyvät lintuharrastajat oikeita harrastajia? Siihenkö harrastajan on
pyrittävä: esikuvalliseksi, tiettyyn lajiin tai tiettyyn tutkimuksen osa-alueeseen
keskittyneeksi amatööritutkijaksi?
Ymmärrän hyvin Koskimiehen korostaman esikuvallisuuden
yhteiskunnallisen vaikuttamisen kannalta. Luonnonsuojelijoilla ei ole vaikutusmahdollisuuksia,
jos oma pesä ei ole kunnossa ja osoiteta jatkuvasti omalla toiminnalla, että luontoa
ja elämää rakastetaan ja kunnioitetaan kaikissa olosuhteissa. Tämä johtaa erään
tulkinnan mukaan siihen, että lintuharrastajan on oltava esikuva, joka alistaa
itsensä suuremmalle päämäärälle. En pidä
itseäni yltiöindividualistina, mutta silti tämä saa niskakarvani pystyyn. Tavallisen harrastajan syyllistäminen on väärä
ja vahingollinen polku.
On ilmeistä, mistä Koskimiehen toitottama esikuvallisuus on
peräisin. Se juontuu syväekologiasta, arvatenkin tarkemmin Pentti Linkolan, tunnetuimman
suomalaisen syväekologin ja lintuharrastuksen grand old manin ajattelusta. Esimerkiksi
Rengastajan käsikirjan luvussa
Rengastaja ja elämä (1984) Linkola kirjoittaa näin: ”… luonnonystävällä me
tarkoitamme valioyksilöä, poikkeusyksilöä, joka pyrkii erottautumaan siitä
maapallon tuhoamiseen tähtäävästä sodasta, jota hänen lajitoverinsa käyvät
kaikilla rintamanosilla. Valioyksilön, vastuuntuntoisen ihmisen on kaikissa
toimissaan, joka sormenkoukistuksella, kysyttävä tekojensa oikeutusta.”
Useimmille kaakkurikeskustelua seuranneille lienee tullut selväksi, että siinä ei ole enää pitkään aikaan ollut kyse kaakkureista. En pidä todennäköisenä, että kyse olisi sen paremmin tietokirjan tai valokuvan autenttisuudesta tai merkityksestä, vaikka niistäkin on puhuttu ummet ja lammet. Pohjimmiltaan kyse on siitä, mitä on oikea lintuharrastus ja mitä luontoharrastajalta voidaan vaatia. Onko lintuharrastajan oltava valioyksilö, jonka tehtävänä on olla esikuva maallikoille? Onko todellisen lintuharrastajan oltava syväekologi, joka kilvoittelee kohti parempaa maailmaa? Koskimiehen vastaus on absoluuttinen kyllä; itse en olisi siitä lainkaan niin varma, vaikka joutuisinkin avaamaan samalla portin hedonismisyytöksille.
Minua pelottaa käynnissä olevassa keskustelussa se, että joku sanoo tietävänsä, mitä todellinen lintuharrastus on ja mitä se ei ole. Minulla ei nimittäin ole siitä hajuakaan, vaikka olen yrittänyt pohtia asiaa kohta parikymmentä vuotta. Yhdestä äärinäkökulmasta katsoen Koskimies on huutavan ääni korvessa, oikean tien näyttäjä ja Suomen luonnonsuojelun toivo. Toisesta näkökulmasta Koskimies on väärä profeetta, joka repii meikäläistä jo muutenkin hajanaista lintuharrastuskenttää entistä pahemmin palasiksi pilaten samalla kaikki reaaliset vaikutusmahdollisuudet. Lopputulos lienee arvioitavissa vasta vuosikymmenien kuluttua.
Useimmille kaakkurikeskustelua seuranneille lienee tullut selväksi, että siinä ei ole enää pitkään aikaan ollut kyse kaakkureista. En pidä todennäköisenä, että kyse olisi sen paremmin tietokirjan tai valokuvan autenttisuudesta tai merkityksestä, vaikka niistäkin on puhuttu ummet ja lammet. Pohjimmiltaan kyse on siitä, mitä on oikea lintuharrastus ja mitä luontoharrastajalta voidaan vaatia. Onko lintuharrastajan oltava valioyksilö, jonka tehtävänä on olla esikuva maallikoille? Onko todellisen lintuharrastajan oltava syväekologi, joka kilvoittelee kohti parempaa maailmaa? Koskimiehen vastaus on absoluuttinen kyllä; itse en olisi siitä lainkaan niin varma, vaikka joutuisinkin avaamaan samalla portin hedonismisyytöksille.
Minua pelottaa käynnissä olevassa keskustelussa se, että joku sanoo tietävänsä, mitä todellinen lintuharrastus on ja mitä se ei ole. Minulla ei nimittäin ole siitä hajuakaan, vaikka olen yrittänyt pohtia asiaa kohta parikymmentä vuotta. Yhdestä äärinäkökulmasta katsoen Koskimies on huutavan ääni korvessa, oikean tien näyttäjä ja Suomen luonnonsuojelun toivo. Toisesta näkökulmasta Koskimies on väärä profeetta, joka repii meikäläistä jo muutenkin hajanaista lintuharrastuskenttää entistä pahemmin palasiksi pilaten samalla kaikki reaaliset vaikutusmahdollisuudet. Lopputulos lienee arvioitavissa vasta vuosikymmenien kuluttua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti